Hazine ve Maliye Bakanlığının yeni düzenlemesiyle belirli mükellefler için elektronik tebligat sistemine dahil olma süreci yeniden düzenlendi. Sisteme dahil olması gerektiği halde henüz başvuru yapmayan mükelleflerin 30 Kasım’a kadar işlemlerini tamamlaması gerekiyor.
Yeni düzenleme kapsamında kurumlar vergisi mükellefleri, ticari, zirai ve mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile belirli şirketlerin 30 Kasım’a kadar e-Tebligat sistemine dahil olması gerekiyor.
e-Tebligat için son başvuru tarihi 30 Kasım
11 Ekim’den önce sisteme dahil olması gerektiği halde henüz başvuru yapmayan kurumlar vergisi mükellefleri, gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri ile kolektif ve adi komandit şirketlerin 30 Kasım’a kadar işlemlerini tamamlaması önem taşıyor.
Bu tarihten sonra mükellefiyet tesis ettiren ve sisteme dahil olması zorunlu olan mükelleflerin ise işe başlama tarihini takip eden 15 gün içinde başvuru yapması gerekiyor.
Özel Tüketim Vergisi (ÖTV) Kanunu’na ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına tescil yapılacak gerçek ve tüzel kişilerin de kayıt veya tescil işlemi tamamlanmadan önce sisteme dahil olması zorunlu olacak.
Kimler e-Tebligat sistemine dahil olacak?
Düzenleme kapsamında aşağıdaki mükellef ve kişi grupları e-Tebligat sistemine dahil olacak:
Kurumlar vergisi mükellefleri
Ticari kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri
Zirai kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri
Mesleki kazançları nedeniyle gerçek usulde vergilendirilen gelir vergisi mükellefleri
Kolektif şirketler ve adi komandit şirketler
ÖTV Kanunu kapsamındaki belirli taşıtların ilk iktisabında adına tescil yapılacak gerçek ve tüzel kişiler
Düzenlemede belirtilen şartları taşıyan tüzel kişiliği olmayan teşekküller
Başvurular Dijital Vergi Dairesi üzerinden yapılabilecek
Sisteme dahil olması gereken mükellefler, başvurularını Dijital Vergi Dairesi üzerinden elektronik ortamda gerçekleştirebilecek. Başvuru işlemleri, mükellefin durumuna uygun “Elektronik Tebligat Sistemine Dahil Olma Talep Bildirimi” ile ilgili vergi dairesine de yapılabilecek.
1 Temmuz’dan önce ilgili mevzuat kapsamında sisteme dahil olan mükelleflerin ise yeniden başvuru yapmasına gerek olmayacak. Bu kişiler, mevcut kullanıcı kodu ve şifreleriyle e-Tebligat sistemini kullanmayı sürdürebilecek.
e-Tebligatlar ne zaman tebliğ edilmiş sayılacak?
Elektronik imzayla imzalanan ve e-Tebligat sistemi üzerinden mükellefe iletilen belgeler, Dijital Vergi Dairesi veya e-Devlet Kapısı üzerinden görüntülenebilecek.
Elektronik tebligat, sisteme ulaştığı tarihi izleyen beşinci günün sonunda tebliğ edilmiş sayılacak. Mükellefler, kendilerine tebligat gönderildiğine ilişkin SMS veya e-posta yoluyla bilgilendirme talep edebilecek.
Ancak SMS veya e-posta bildiriminin herhangi bir nedenle gönderilememesi, elektronik tebligatın geçerliliğini ve yasal tebliğ süresini değiştirmeyecek.
e-Tebligat sisteminden kimler çıkabilecek?
Yeni düzenlemeyle sistemden çıkış koşulları da belirlendi. Tüzel kişilerin ilgili sicil kayıtlarının silinmesi, gerçek kişilerin ölümü veya gaipliğine karar verilmesi gibi durumlarda sistemden çıkış yapılabilecek.
Belirli şartları taşıyan zorunlu ve isteğe bağlı kullanıcılar da başvuruları üzerine sistemden ayrılabilecek. Ayrıca 65 yaşını doldurmuş kişiler, başvurmaları ve sisteme dahil olma zorunluluğunu gerektiren başka bir durumun bulunmaması şartıyla sistemden çıkarılabilecek.
Kısıtlılık, ceza infaz kurumuna girme veya askerlik hizmeti gibi nedenlerle sistemi kullanma imkânı ortadan kalkan kişiler için geçici çıkış hükümleri de uygulanabilecek.
Şifre güvenliği ve bildirim yükümlülüğüne dikkat
e-Tebligat sistemini kullanan mükelleflerin bildirimlerini zamanında, eksiksiz ve doğru şekilde yapmaları gerekiyor. Bilgilerde meydana gelen değişikliklerin vergi dairesine bildirilmesi ve kullanıcı kodu ile şifrenin güvenliğinin sağlanması da yükümlülükler arasında yer alıyor.
Kullanıcı bilgilerinin veya şifrenin üçüncü kişilerin eline geçtiğinin öğrenilmesi halinde durumun derhal ilgili vergi dairesine bildirilmesi gerekiyor. Belirlenen yükümlülüklere uymayanlar hakkında ilgili mevzuat kapsamında ceza hükümleri uygulanabilecek.